Sono Group styrker veksten med PearlConverts digitale markedsføringsteam
I en tid der over 70 % av alle B2B-kjøp starter med et digitalt søk, og der kundene i stor grad foretrekker å gjøre research på egen hånd før de tar kontakt med en leverandør, er det avgjørende å være synlig og relevant i de riktige kanalene – tidlig i kjøpsreisen. Sono forstod dette, og valgte å samarbeide med PearlConvert sine digitale markedsføringsspesialister for å styrke sin digitale tilstedeværelse og sikre vekst i et svært konkurranseutsatt marked.
Sono selger kontormøbler av høy kvalitet og i stort volum i Skandinavia, og er primært en B2B-aktør som tilbyr møbler til kontorer, lager, verksteder, skoler, garderober og mer.
Kunden ønsket daglig støtte og løpende håndtering av annonser i Google, Bing og med organisk søk (SEO) – samt rådgivning rundt andre mulige strategiske markedsføringstiltak som kunne bidra til raskere og mer bærekraftig vekst.
PearlConvert sin marketing-avdeling består av digitale markedsføringsspesialister med flere års erfaring innen sine respektive fagområder. Teamet inkluderer blant annet spesialister på betalt annonsering (betalt søk / SEM, display, sosiale medier / SoMe), organisk søk / SEO - og strategisk markedsføring. Alle i teamet har en sterk driv for å skape gode resultater og suksess for kundene sine innen digital markedsføring for netthandel og B2B.
“The sky is the limit”, sier kunden med henvising til nivå på investeringsbudsjetter i henhold til foretrukne ROAS mål, og understreker viktigheten av digital markedsføring – også i B2B-markeder hvor kjøpsreisen nå i stadig større grad er digital.
Fra lav synlighet til sterk vekst – gjennom målrettet innsats i hele kundereisen
Sono sitt hovedmål var, som for de fleste, å oppnå så mye omsetning som mulig til lavest mulig kostnad i alle sine markeder – primært gjennom Google. PearlConvert sitt digitale markedsføringsteam identifiserte raskt flere tilleggskanaler som kunne brukes for å øke trafikk og konverteringer på en kostnadseffektiv måte til Sono sine nettsider.
Men, først måtte teamet løse utfordringen med Sono sin lave digitale merkevaresynlighet, som konkurrerte med internasjonale merkevarer som både med Sonos høyttalere - og en annen merkevare som heter Sono Motors.
Vi visste at B2B-kunder ofte er over halvveis i sin kjøpsreise før de tar kontakt med en leverandør – og derfor er synlighet på Google, i sosiale medier og i organiske søkeresultater helt kritisk for å bli vurdert som en aktuell aktør. Vi jobbet derfor parallelt med merkevarebygging og med målrettet ROAS og POAS forbedring.
Takket være optimaliseringene vi gjorde siden starten av samarbeidet (fra mars 2023) til nå (siste ca. 2 år), ser vi betydelige forbedringer i de største markedene sammenlignet med perioden før:
- Sono Norge med +80% ROAS vekst, med -20% CPA og -16% CPC reduksjon
- Sono Sverige +104% ROAS vekst, med -40% CPA og -28% CPC reduksjon
Dette skyldtes blant annet økt aktivitet i flere kanaler, spesielt i sosiale medier, som støttet betalt søk. I tillegg kjørte vi mer målrettet kommunikasjon mot målgruppene, noe som ga gode resultater. Videre jobbet vi mye med å rette opp i sporingsfeil, da konverteringssporingen var duplisert og dermed kannibaliserte dataen. Videre ble det rettet opp en hel del feil i deres Merchant Center produktfeeder, noe som igjen økte deres synlighet betraktelig i Google Shopping universet.
Sterkere SEO-fokus = sterkere posisjon i hele kundereisen
Tidligere hadde Sono sin byråpartner ikke lagt særlig vekt på SEO. Dette tok teamet vårt tak i, og startet med en omfattende søkeordsanalyse og sesonganalyse for å forstå markedet, konkurransen, trender og muligheter. Vi vet at SEO er et fundamentalt verktøy for å være synlig tidlig i en digital kjøpsreise – spesielt når kunden begynner sin reise med et søk. Vi sikret, blant annet, retting av diverse tekniske nettsideutfordringer, samt å bygge relevant innhold, og såkalte pillar-pages rundt de mest konkurranseutsatte -og viktigste nøkkelordene deres. Her har vi inntatt førsteplassen på Google sin søkeresultatside (SERP) på flere av Sono’s viktigste søkefraser. SEO innsikten ble også integrert i SEM-strategien, og dannet deretter grunnlaget for det videre arbeidet.
Datadrevet strategi med synlighet, skalerbarhet og kanaltesting i fokus
Team Digital Marketing hos PearlConvert gjennomførte en rekke analyser og revisjoner før oppstart. Det ble raskt tydelig at Sono hadde et klart potensial for å øke sin digitale synlighet – både organisk, betalt og via nye kanaler. Vi valgte å bruke majoriteten av mediebudsjettet og fokuset på Google Ads og Bing, mens resten gikk til SEO og testing av nye flater som Facebook. En kanal kunden aldri selv hadde benyttet, men som viste seg å være effektiv for å kostnadseffektivt nå et kostbart B2B-publikum. Her implementerte spesialistene flere smarte strategier, med fokus på kjøring av merkevarebyggende kampanjer always-on, samt re-targeting kampanjer på produktnivå. Et samarbeid med Schibsted ble også senere inngått, noe som også var med på å bygge Sono sin merkevaresynlighet via større digitale breddekanaler.
Resultatene viser at digital synlighet gir avkastning – også i B2B
Når man vet at så mange som 92 % av alle kjøpsprosesser starter digitalt, er det tydelig at investering i digital markedsføring ikke bare er relevant for B2C – men kritisk for B2B-aktører som Sono. Ved å være til stede i kundens digitale researchfase, bygde vi tillit, økte synlighet og konverterte flere besøk til salg.