Convert blir en del av Pearl Group Les mer

 

Engasjer med SoMe marketing


Social Media Marketing (SMM) er en svært effektiv måte å markedsføre på for å engasjere kunder, drive salg og bygge merkevarebevissthet.

Men, hvilke SoMe kanaler skal vi velge?

Markedsføring i sosiale medier er et dynamisk felt som krever en dyp forståelse av plattformer, publikum og trender. Ved å velge de riktige kanalene, forstå hvorfor de fungerer, og holde deg oppdatert på dagens trender, kan du effektivt engasjere kunder, drive salg og øke merkekjennskapen din. Å velge de riktige sosiale medieplattformene for bedriften din avhenger av målgruppen, produktet eller tjenesten og markedsføringsmålene dine.

Hver plattform tjener spesifikke formål og målgrupper, noe som gjør dem effektive for ulike markedsføringsmål. Her er hvorfor disse plattformene ofte fungerer godt:

Målgrupperelevans: Hver plattform tiltrekker seg en spesifikk demografi. Å kjenne publikummet ditt hjelper deg å velge den mest relevante plattformen.

Innholdsformater: Ulike plattformer støtter ulike innholdstyper. Det er avgjørende å forstå hvilke typer innhold som appellerer til nettopp ditt publikum! 

Engasjementsfunksjoner: Sosiale medieplattformer tilbyr verktøy for engasjement, for eksempel likes, kommentarer, delinger og direktemeldinger. Disse funksjonene lar deg få kontakt med publikum på forskjellige måter.

Annonseringsalternativer: Betalt annonsering på sosiale medieplattformer lar deg målrette mot spesifikk demografi, interesser og atferd, som hjelper deg å forbedre rekkevidden og konverteringer.

Nedenfor lister vi opp noen SoMe kanaler vi synes er svært effektive å bruke, og integrere som endel av kanalmiksen for å engasjere kunder, øke merkevarebevisstheten og drive salg!

Nå målet ditt med riktig kanal

Facebook: Med over 2,8 milliarder globale månedlige aktive brukere er Facebook egnet for ulike virksomheter. Den tilbyr et bredt spekter av annonsemålrettingsalternativer og en rekke innholdsformater, inkludert tekst, bilder og videoer.

Instagram: Instagram er kjent for sin visuelle appeal, og er svært effektiv for merker innen mote, skjønnhet, reiser og livsstil m.m. Det er en flott kanal å ta i bruk for å vise frem produkter gjennom overbevisende bilder og korte videoer.

Snapchat: Å bruke Snapchat som en del av en digital markedsføringsstrategi kan tilby flere fordeler, spesielt når du prøver å nå et yngre, mer engasjert publikum, og kanalen er designet for raskt, oppmerksomhets-fengende innhold.

YouTube: Videoinnhold er viktig i disse dager, og YouTube er go-to-plattformen for å dele videoinnhold. Den er utmerket for pedagogisk innhold, produktdemonstrasjoner og veiledningsvideoer. Fungerer godt også til videoannonser og kan være en viktig kanal i kanalmiksen for å kunne bygge merkevare effektivt mer kostnadseffektivt enn ved bruk av andre bredde-kanaler.

TikTok: Hvis målgruppen din er yngre og du vil lage korte, engasjerende videoer, er TikTok en trendplattform med en massiv brukerbase.

LinkedIn: LinkedIn er en B2B-fokusert plattform som er ideell for å nå et profesjonelt nettverk, og fokuserer på forretningsrelatert innhold.

Twitter: Twitter er utmerket for engasjement i sanntid og nyhetsdeling. Det er best for merkevarer som ønsker å holde seg oppdatert på trender, delta i samtaler og nå et globalt publikum.

Pinterest: Ideell for bedrifter innen livsstil, hjemmeinnredning og DIY-nisjer, Pinterest er bildesentrert og effektivt for å lede organisk trafikk til nettstedet ditt.

Vil du vite mer?

Ta en prat med Markus, han er utrolig dyktig på de fleste temaer innen digital handel, og er en trivelig kar i tillegg!

Ta kontakt

Digital strategi, digital transformasjon og endringsledelse

Design, UX og CRO

Netthandel for B2C og B2B-aktører

Masterdata, produktberikelse og mediehåndtering

Best of breed-partnere og inhouse tech

Marketing, personalisering, lojalitet, kundeservice & salg

eCom marketing-spesialister hjelper deg med SEO, SEM og mer

Support, hosting og videreutvikling

Meld deg på nyhetsbrev!