Forbered nettbutikken til Black Friday ved å redusere lastetid, øke serverkapasiteten og sikre effektiv prisoppdatering. Hold backend-arbeid minimalt, unngå store endringer, og bemann kundeservice ekstra for rask respons. Lag oversiktlige landingssider, og unngå uprøvde funksjoner rett før kampanjen. PearlConvert kan hjelpe med planlegging og teknisk støtte.
Våre Black Friday-tips!
1. Deaktivere så mange (unødvendige) skript og funksjoner som mulig, for å redusere lastetid
Black Friday og Black Week vil I de fleste tilfeller føre til betydelig mer trafikk i nettbutikken enn det man ser til vanlig, og mye trafikk (kanskje mer enn siden er skalert for) vil føre til redusert lastetid for mange. For å unngå dette anbefaler vi å deaktivere så mange elementer som mulig, slik at det ikke brukes unødvendig båndbredde på å laste inn skript og funksjonalitet som kundene ikke vil benytte seg av disse dagene. Noen eksempler på slike skript kan være et stort utvalg av tracking events, heatmaps, chatbot, konverteringsdrivende plugins, popups og andre ting. På den andre siden, det kan det være lærerikt å la Hotjar (eller lignende) kjøre, slik at man kan analysere kundeatferden i etterkant, og kanskje tilogmed avdekke noen feil eller mangler i brukeropplevelsen man ikke selv har tenkt over. Ulempen er at Hotjar krever båndbredde, og kan være med på å redusere hastigheten kundene ser på produktene du vil selge. Det er en vurdering man bør ta i forkant av Black Week.
2. For de som har magento: sørge for å ikke ha for mye CMS-innhold på kategori- og landingssider, for å redusere lastetid og «jumpy» innhold
CMS-innhold (som f.eks. innholdsblokker på kategori- eller produktsider) kan være med på å dra ned lastetiden til siden, som igjen kan føre til at kunder mister tålmodigheten og går ut av siden i stedet for å kjøpe. Kunder har kort oppmerksomhet, og sider som tar lang tid å laste inn eller har innhold som plutselig laster og får siden til å «hoppe» kan være frustrende og lede kunder til å gå et annet sted.
3. Magento: sørg for å ha tett dialog med PM eller utvikler-team så pris-indexeringer går kjapt
Hvis du har en stor varekatalog, og skal endre mange priser til Black Week kan det være lurt å snakke med din PM om dette på forhånd, slik at utviklere kan sitte klare til å pushe gjennom inzexeringsoppdateringer som vanligvis kan ta lang tid. Om du i tillegg har mange kanaler de oppdaterte prisene skal oppdateres i, f.eks. produktfeeder til søkemotor, produktanbefalingsplattform, og ikke minst shopping-kanaler som Klarna, Google, Meta, prisroboter etc. bør dette gjøres på forhånd.
4. Skaler opp serverkapasitet
Snakk med din PM eller DM for å sørge for at serverkapasiteten blir oppskalert til å tåle den maksimale trafikken du forventer. En titt på trafikktall fra tidligere år eller tilsvarende kampanjer kan gi en pekepinn på hva du kan forvente og bør planlegge for. Økt serverkapasitet vil sørge for at siden ikke blir treg selv om du har et uvanlig stort antall besøkende på siden som blar seg rundt, legger ting i handlekurven og skal videre til checkout.
5. Bemanne godt på kundeservice så kunder får kjapt hjelp
Kunder har lite tid og kort tålmodighet i Black Week, og hvis de lurer på noe forventer de hjelp med en gang før tilbudet er over eller utsolgt. Derfor anbefales det å bemanne opp ekstra på kundeservice slik at du enkelt kan hjelpe så mange som mulig på telefonen. Dette er også med på å bygge tillit til merkevaren din, og kundene føler seg sett og ivaretatt selv i usedvanlig travle perioder.
6. God merchandising - gjør det enkelt for kundene å finne tilbudene dine, og å orientere seg rundt på siden.
Lag gode landingssider med oversikt over alle de ulike tilbudene og kampanjene du kjører, slik at det er enkel for kundene å orientere seg. Det er stor konkurranse om oppmerksomheten under Black Week, og hvis kunder må lete etter tilbudene dine vil de som oftest gå et annet sted.
7. Gjør så lite som mulig jobb i Magento under Black Week
Noe som kan være med på å dra ned hastigheten på siden er om du eller dine ansatte gjør mye i Magento backend når det er høy trafikk på siden. Det anbefales for eksempel ikke å publisere eller berike nye produkter, eller å gjøre store synkroniseringer av f.eks. produktdata fra ERP eller andre integrasjoner. Alt dette er med på å redusere hastigheten kundene får lagt i handlekurv og fullført bestillingene sine.
8. Ikke rull ut store endringer rett før Black Week (særlig de som ikke er syretestet enda)
Det kan kanskje være fristende å få lansert de siste endringene, eller den nye kule funksjonaliteten det har blitt jobbet hardt med de siste månedene rett før Black Week, men dette anbefales ikke. Det kan fort dukke opp feil eller bugs som ikke har blitt avdekket under QA, og det ville vært ganske katastrofe hvis f.eks. en ny fraktmodul plutselig ikke fungerer som den skal til tross for grundig testing, og kundene ringer og er fortvilet fordi de ikke får valgt leveringsalternativ. Når trafikken er på sitt høyeste gjelder det å redusere så mye friksjon og risiko som overhodet mulig, for å sikre en så god, rask og smooth kundeopplevelse som mulig.
Alle oss i PearlConvert ønsker dere LYKKE TIL MED BLACK FRIDAY-SALGET, og kontakt oss gjerne for en prat om dette. Vi kan hjelpe dere med gode ideer, kampanjeplanlegging, design og onsite forberedelser som oppsett i Adobe Commerece, eller Pimcore etc. Dette er høysesong både for oss og dere, så ta kontakt i god tid før selve dagen slik at vi får hjulpet dere på best mulig vis.
Les Black Friday tips fra de andre avdelingene våres
Black Friday-tips fra teknologieksperter på netthandel
Black Friday-tips fra CRM & lojalitet for god kundeopplevelse
Vårt Master data-team gir verdifulle Black Friday-tips
Black Friday-tips fra vårt UX-team for optimal brukeropplevelse
Sikre Black Friday suksess med tips fra våre marketing-spesialister
Kundehistorier: Suksess med PearlConvert og Black Friday
Vil du vite mer?
Ta en prat med Markus, han er utrolig dyktig på de fleste temaer innen digital handel, og er en trivelig kar i tillegg!