Spørsmålet høres kanskje dumt ut, vi vet da alle forskjellen på en brukervennlig applikasjon og en som ikke er det? Men det ligger mer i brukervennlighet enn det man kanskje først tror.
Ulike typer brukervennlighet
La meg først spørre deg: Vil du si at en applikasjon som er lett å ta i bruk er brukervennlig? Jeg tipper at du er enig. Hva med en applikasjon som er effektiv å bruke? Det er vel også god brukervennlighet?
Poenget er at brukervennlighet kan være forskjellige ting i forskjellige situasjoner. La oss ta cockpiten til et fly som eksempel, den er ikke veldig lett å ta i bruk. Både du og jeg ville nok hatt ganske problemer om vi ble satt der fremme alene. Betyr det at den ikke er brukervennlig?
For en pilot er kanskje cockpiten både effektiv og brukervennlig, han har jo masse trening og erfaring i å bruke den. Om cockpiten ble designet på en måte at den var lett å ta i bruk slik at du og jeg kunne satt oss rett inn og tatt oss en flytur, ville den kanskje ikke vært spesielt brukervennlig for en pilot.
Noen eksempler på aspekter ved brukervennlighet:
- Lett å ta i bruk
- Effektiv å bruke
- Forhindrer at brukeren gjør feil
- Gir fleksibilitet til brukeren
Motstridende krefter
Som en observant leser tenker du kanskje nå at dette er litt problematisk, det går jo ikke an å få til alt dette på en gang. Og det er nettopp det poenget jeg ønsker å belyse: Når man jobber med brukervennlighet må man ha klarhet i hvordan applikasjonen skal bli brukt, og hvilke aspekter ved brukervennlighet som er viktig for den gjeldende applikasjonen.
Lager man en applikasjon for å regne ut medisindoser, er det åpenbart av aspektet om å forhindre feil er viktigere enn at det blir noen prosent raskere å gjennomføre prosessen. På samme måte er kanskje fleksibilitet for brukeren et viktigere element enn at applikasjonen er lett å lære om det er en applikasjon de ansatte skal bruke hver dag.
37Signals er et godt eksempel på et selskap som har et reflektert forhold til dette. De står bak kjente applikasjoner som f.eks. BaseCamp, og har en uttalt strategi om at produktet skal være enkelt å ta i bruk, og på ingen måte skal dekke behovet til "proff-brukeren". Dersom brukerne vokser ut av applikasjonen, får de heller finne seg en annen applikasjon.
I eksempelet med 37Signals ville mange fort falt i fellen hvor de også innførte mer kompleks funksjonalitet for å gi proff-brukerne hva de ønsket. Problemet er bare da, at produktet ikke lenger ville vært lett å ta i bruk.