Convert blir en del av Pearl Group Les mer

 

Sikre økt konverteringsrate og merkevarengasjement med brukergenerert innhold (UGC)

Stian Bergseth

Ecommerce Consultant, PearlConvert

Kontakt oss

Stadig flere bedrifter i Norge tar i bruk brukergenerert innhold (UGC) på sin nettside. Det sies at så mange som 70% av forbrukere vurderer UGC innhold før de tar en kjøpsbeslutning, og at UGC kan øke nettstedets konverteringsrate med hele 29%! Så, hvordan fungerer dette da egentlig?

Brukergenerert innhold, er også kjent som UGC og står for User Generated Content eller Consumer Generated Content. Definisjonen av UGC er alt innhold, - tekst, bilder, video, anmeldelser, podcaster osv. – laget av enkeltpersoner som publiseres til et nettbasert eller sosialt nettverk.

En av de største fordelene med UGC er at det fungerer som et utmerket social proof, hvor vi bruker andres erfaringer som grunnlag for å lettere ta et valg. Med UGC øker troverdigheten og kvalitetsstempelet til et merke, da UGC er erfaringsdrevet og ærlig.

Om en enkeltperson bruker et produkt og legger det ut på nett på en positiv måte av egen fri vilje, så er dette en av de sterkeste anmeldelsene det merket kan få. Og det å ha muligheten til å vise til disse innleggene i egne kanaler vil ha samme, eller bedre effekt enn en god anmeldelse. Og det er i utgangspunktet helt gratis!

Kreativt innhold - hvorfor er det så viktig?

Innhold er en utfordring for de fleste bedrifter! Behovet for den konstante mengden av godt organisk innhold gjør at altfor mange bedrifter har problemer med å lage nok variert innhold med god kvalitet. Og grunnen er nok fordi godt, variert og kreativt innhold er kostbart å produsere, særlig i de optimale mengdene som kreves. Alt for ofte ender det med at bedrifter hovedsakelig fokuserer på å lage innhold ene og alene til markedsføringskampanjene sine, for å spare penger. 

Men organisk innhold har mye større verdi enn de fleste tror. Ikke bare for merkevarebygging og tilstedeværelse, men også for å bygge en følelsesmessig forbindelse med publikum, få deres tillit, vise autentisitet og danne meningsfulle relasjoner. Og det er nettopp her brukergenerert innhold virkelig kommer til sin rett!

UGC kan øke kredibiliteten

Flere bedrifter forstår at bruken av influensere er en god måte å markedsføre merkevarer og produkter. Samtidig er dagens publikum bevisste på at influensere får penger for «reklamen»,  og budskapet mister derfor noe av kredibiliteten.

Men, derimot, om Ola og Kari Hvermannsen frivillig deler innhold om et eller flere produkter de har kjøpt for egne penger, som de er overbevisende fornøyde med, vil normalt sett kredibiliteten til produktet og merkevaren øke. Dette er ikke en direkte anmodning til skryt initiert fra bedriften selv, for brukerne viser gledelig at de er fornøyde med produkter med sine følgere på eget initiativ, noe som derfor øker kredibiliteten betraktelig.

Utfordringen med at de fleste “vanlige” brukere ikke har så mange følgere i sosiale kanaler, løses nettopp ved at bedriften deler innholdet videre i sine egne kanaler - og dermed økes antallet som eksponeres for innholdet. Om brukeren i tillegg ønsker økt oppmerksomhet for innlegget sitt, så vil deling av deres innlegg direkte fra merkevaren være en stor fordel også for dem. Så dette en klassisk win-win situasjon for alle parter involvert!

Hva må vi gjøre for å kunne ta i bruk brukergenerert innhold?

Innhold til markedsføringskampanjer krever ofte store investeringer, men med brukergenerert innhold kan du enkelt samle det beste og mest verdifulle innholdet fra digitale plattformer og bruke disse i ulike kanaler. Innholdet gjøres klart enkelt ved å administrere rettighetene til brukernes innhold og gjenbruke det for merkevarekampanjer, eller som rent innhold til nettbutikken. 

Det finnes ulike UGC-verktøy og plattformer, som Flowbox, Yotpo og Nosto, som du kan bruke til å administrere innholdsrettigheter og publisere innholdet du ønsker å vise i forskjellige kanaler, og på forskjellige kreative måter. Riktig administrering av innholdsrettigheter og kurering bidrar til å gi rettssikkerhet, økt ROAS og bygging av merkevaren, og øker også brukerengasjementet, som både er direkte og indirekte relatert til konverteringer.

Verdien av UGC basert på meningsmålinger

UGC er den største voksende kilden til visuelt innhold som markedsførere har tilgjengelig. Verdien til UGC, som autentisitet, social proof, tillit, engasjement, kostnadseffektivitet og kraften til å generere høyere konverteringsinntekter, gjør det til et av de beste verktøyene for markedsførere og ecommerce managers. Denne påstanden blir sett på som objektivt og ekte, for ifølge analyser gjort så sier 79 % at UGC har stor innvirkning på kjøpsbeslutningene til besøkende.

Mer enn to tredjedeler (72 %) av kunder blir påvirket av et produkt vist frem på Instagram, og brukergenererte videoer på YouTube får 10 ganger flere visninger enn merkevareinnhold. Så markedsførere bør bruke brukergenerert innhold sammen med merkevare- eller produsert innhold, for denne kombinasjonen fungerer bra; Merkevareengasjementet øker i gjennomsnitt med 28 % når både brukergenerert og profesjonelt innhold brukes i kampanjer.

Hele 70 % av forbrukerne vil vurdere UGC-anmeldelser eller anbefalinger før de tar en kjøpsbeslutning. Minst 41 % av besøkende vil lese fire til syv anmeldelser for å få viktig innsikt om et produkt, og brukergenerert innhold resulterer i 29 % høyere konverteringsrate sammenlignet med kampanjer og nettsteder uten UGC.

Ta kontakt med vår konsulent-avdeling i PearlConvert om du vil vite mer om UGC eller trenger hjelp til å implementere dette for din bedrift!

Populære meninger.

PearlConvert etablerer ny Customer Engagement-avdeling

PearConvert styrker sin Customer Experience-satsning med ny Customer Engagement-avdeling; får 6 spesialister innen martech, personalisering, lojalitet, salg og service.

SEO for eCommerce: Hva er SEO?

SEO, eller søkemotoroptimalisering, handler om å gjøre nettsider synlig for Google og andre søkemotorer slik at potensielle kunder kan finne akkurat din nettside.

Convert og Pearl Group danner nytt e-handelshus – PearlConvert

Convert og Pearl Group danner nytt e-handelshus – PearlConvert. Skal bygge markedsledende e-handelsmiljø sentrert rundt markedsledende teknologi og kundefokus