Convert blir en del av Pearl Group Les mer

"Vi tror du også kan like…" Hvordan engasjere med produktanbefalinger på en smart måte?

Siv Ida Dippner

Head of eCommerce Consulting, PearlConvert

Kontakt oss

Når du besøker større nettbutikker som Zalando, Nike eller Blivakker.no, browser litt og klikker deg inn på ulike produkter, har du sannsynligvis sett at disse nettstedene ofte anbefaler andre produkter til deg i tillegg? Disse anbefalingene forfølger deg vanligvis også gjennom de ulike stegene du tar på nettsiden. Men hva ligger egentlig bak produktanbefalingene, og hvordan setter du dem opp på best mulig måte?

Før man setter igang anbefaler vi å legge en plan og gå opp noen spørsmål: Hvordan bør man velge ut hvilke produkter som anbefales til de besøkende til enhver tid? Hvor bør de plasseres, på hvilke sider, og hva slags type anbefalinger og logikk bør man bruke på ulike plasseringene?

Med "logikk" menes hvilket valggrunnlag eller strategi som ligger bak hvilke produkter som vises i utlistingen av produkter. Vil man for eksempel at utvalget av produkter som vises skal være basert på personalisert browser-historikk, eller vil man heller vise nettbutikkens bestselgere.

Hvorfor bruke produktanbefalinger?


De fleste ecommerce-aktører bruker produktanbefalinger for å oppnå ulike mål for sin nettbutikk. Produktanbefalinger bidrar til økt sannsynlighet for konvertering, samt oppsalg og mersalg. Det er også en effektivt måte å trekke frem et stort og spennende sortiment på, og en god måte å fremheve og synliggjøre strategisk viktige produkter, kategorier eller merkevarer (for eksempel produkter med høye marginer, eller som er strategisk viktige for å bygge en merkevare).

Tredjepartsverktøy som Nosto, Clerk, Adobe Sensei, Apptus, Dynamic Yield og Rich Relevance er alle gode AI verktøy å ta i bruk for automatiske anbefalinger. Om du har et stort produktsortiment anbefales det å ha et tredjepartsverktøy på plass, både fordi det er tidsbesparende, og fordi det gjør det mulig å effektivt ta i bruk flere smarte logikker enn ved et manuelt oppsett. 

Det vil ofte være hensiktsmessig å legge inn produktanbefalinger på forside, kategorisider, produktsider, i handlekurven og på innholdssider. Hva slags type logikker som passer på de ulike sidene går vi nærmere gjennom under.

Produktanbefalinger til forsiden

 

Bruk produktanbefalinger til å sikre engasjement og relevant innhold på forsiden og andre toppsider som mottar store andeler trafikk. Ettersom forsiden til en nettbutikk mottar gjerne en stor andel av total trafikken, både betalt og organisk, er det viktig at nettopp denne siden blir lagt opp så strategisk og gjennomtenkt som overhodet mulig. Når du først klarer å trekke inn besøkende til forsiden er det viktig å engasjere dem til å utforske nettstedet videre. Å engasjere, tilby relevant og personalisert innhold er gode steg på vei mot salgskonvertering.
 

  • Returnerende besøkende: En god måte å personalisere på er å ta i bruk personaliserte produktanbefalinger som er basert på produkter den besøkende tidligere har sett på.

  • Nye besøkende: Besøkende som ikke har besøkt nettstedet tidligere, bør få se et utvalg av de mest populære (mest besøkte eller mest solgte) produktene i produktanbefalings-bannerne.

Disse logikkene har vært utprøvd og A/B-testet for mange nettsteder, og ser ut til å fungere godt for mange. Men dette kan selvfølgelig avhenge av den individuelle nettbutikk, og variere fra bransje til bransje, så A/B-test gjerne i perioder for å være sikker på om denne logikken fungerer best for dere.

Produktanbefalinger til kategorisider


Produktanbefalinger på kategorisider bør plasseres helt på toppen av kategorisiden, for å sikre at de mest relevante produktene synes først. 
 

  • Returnerende besøkende: Produkter besøkende har sett på tidligere kan igjen være fin å bruke, men pass på at det er produkter innenfor gjeldende kategori.

  • Nye besøkende: Om man da ikke har besøkt siden før, kan man legge opp en såkalt “fallback”-logikk som viser de mest populære (mest sett på) eller mest solgte produkter innenfor kategorien.

    Eller kanskje vil du heller legge fokuset på produkter med høye marginer som du i tillegg vet konverterer bra? Dette avhenger selvsagt av hva som er målet og strategien for din nettbutikk.

 

Produktanbefalinger til produktsider


Når en besøkende har funnet frem til, og klikket seg inn på et produkt de liker og befinner seg på produktsiden, kan man anta at interessen for produktet og produkttypen er tilstede. Her bør man gjøre det man kan for å holde på interessen til den besøkende, gjennom å vise produkter og et sortiment som er så relevant som overhodet som mulig i forhold til hovedproduktet. Hvilke anbefalinger som er best her vil naturlig nok avhenge av type produkt og målgruppe, men noen gode logikker er foreslått under. 
 

  • Produkter som ligner på hovedproduktet man allerede ser på, for å lettere fasilitere et faktisk kjøp av et produkt i kategorien. La oss si at du besøker produktsiden til en sommerkjole i en nettbutikk. Kanskje er den utsolgt for størrelsen man trenger? Nettbutikken har kanskje en annen kjole som ligner litt, men som er i rett størrelse. Kanskje du til og med finner en enda finere kjole enn den du så på i utgangspunktet?

  • Produkter som ligner på på hovedprodukter man allerede ser på, men er dyrere enn hovedproduktet, for å stimulere oppsalg. Her kunne vi valgt å vise lignende kjoler som er litt dyrere i håp om et oppsalg.

  • Andre kunder som har sett på eller kjøpt hovedproduktet har kanskje også kjøpt andre produkter sammen med dette. Tanken er at besøkende har noenlunde like behov eller ønsker. Dette forutsetter at man har nok data, med andre ord at det er mange nok som har sett på eller kjøpt produktet.  Eksempelvis “Andre som kjøpte denne sommerkjolen kjøpte også dette skjørtet”.

  • Produkter fra andre produktkategorier som er et naturlig supplement eller tilbehør til hovedproduktet. Et klassisk eksempel her er “kan styles med”/ “fullfør looken”. La oss ta eksempelet med sommerkjolen, et par pensko eller en veske hadde passet fint inn her som et eksempel på gode produktanbefalinger. Denne logikken engasjerer og hjelper kunden til å se potensialet i produktet. Denne logikken kan også fint fungere i handlekurven for å oppnå mersalg.

Produktanbefalinger til handlekurven

 

I handlekurven er målet ofte mersalg, og et ønske om økt handlekurv-verdi (AOV). I handlekurven er det ikke mange steg igjen til kjøp av hovedproduktet, og produktanbefalingene bør inspirere til å handle mer.
 

  • Dette kan være relaterte produkter og/eller matchende produkter. Hva kan hovedproduktet brukes sammen med? Om en kunde har for eksempel valgt å legge et halskjede i handlekurven, har du noen øredobber som kan matche, og som kan brukes som et sett?

  • Tilbehørsprodukter til hovedproduktet. Eksempelvis skopuss om man har kjøpt et par sko eller smykkerens om man har kjøpt dyre smykker som krever pleie etc.

  • Ta høyde for prisnivå. Særlig i handlekurven kan det være lurt å ta høyde for prisnivå på produktanbefalinger. Om den besøkende har lagt et veldig dyrt produkt i handlekurven, kan det ofte være vanskelig å få vedkommende til å legge enda et tilsvarende dyrt produkt i handlekurven. Her kan det være lurt å bruke en filtreringsmekanisme i vertøyet du bruker for å sette en lavere pris på produktanbefalingene, eksempelvis at de maks koster en tredjedel av prisen på hovedproduktet. Barrieren for å legge til et ekstra produkt er da mindre, det er økt sannsynlighet for mersalg og økt handlekurvstørrelse. Merk at dette vil selvsagt være avhengig av prisnivået du har i din nettbutikk, og taktikken passer nok ikke for alle, men kan være god for noen.

Produktanbefalinger til innholdssider

 

Produktanbefalinger kan brukes kreativt på innholdssider, og kan være med på å styrke konverteringsraten. Har du gode artikkelsider som skal hjelpe og guide besøkende til kjøp, er dette en ypperlig mulighet for å vise relevante produkter. Her er den besøkende allerede interessert i tematikken eller det som omtales.
 

  • Personaliserte anbefalinger basert på f.eks. søkehistorie eller produkter kunden tidligere har sett på, som også faller innenfor tema, produktkategorien eller produkttypen det skrives om i artikkelen.

  • Bestselgere i kategorien. Se for deg at du har en innholdsside som skal hjelpe brukeren med hvilken forlovelsesring han/hun bør kjøpe. Her er det dermed ypperlig å legge inn forlovelesesringer den besøkende har sett på tidligere, eller ringene som har konvertert best med tanke på salg generelt sett.

 

Avsluttende tips

 

Tilpass produktanbefalingene slik at de støtter strategi og mål for din nettbutikk. Kanskje er det viktigere å synliggjøre utvalgte merker eller produktkategorier for kundene dine sammenlignet med andre mål. Eller kanskje har dere produkter med svært gode marginer som bør priorities over andre produkter. 

Test deg frem! Du kan eksempelvis også velge å filtrere på bare å vise produkter eller farger (på kategorinivå), på margin, på prisnivå, på merke, eller kun vise produkter i anbefalings-utlistingen som har kundeanmeldelser/stjerneratings etc. Mulighetene er veldig mange! Ingen nettbutikker, produkter, bransjer og kundegrupper er like, og selv om mye fungerer for mange, kan det være helt andre logikker som fungerer best hos dere. Anbefalingene over kan være gode å starte med, men det er viktig å teste hva som faktisk fungerer best hos dere.


For flere tips og råd, og om du vil ha hjelp til å legge en konkret plan på dette, ta gjerne kontakt så diskuterer, tester og finner vi gjerne ut av hva som kan passe best for nettopp deres nettbutikk!

 

 

Populære meninger.

PearlConvert etablerer ny Customer Engagement-avdeling

PearConvert styrker sin Customer Experience-satsning med ny Customer Engagement-avdeling; får 6 spesialister innen martech, personalisering, lojalitet, salg og service.

SEO for eCommerce: Hva er SEO?

SEO, eller søkemotoroptimalisering, handler om å gjøre nettsider synlig for Google og andre søkemotorer slik at potensielle kunder kan finne akkurat din nettside.

Convert og Pearl Group danner nytt e-handelshus – PearlConvert

Convert og Pearl Group danner nytt e-handelshus – PearlConvert. Skal bygge markedsledende e-handelsmiljø sentrert rundt markedsledende teknologi og kundefokus

Våre tjenester

Digital strategi, digital transformasjon og endringsledelse

Design, UX og CRO

Netthandel for B2C og B2B-aktører

Masterdata, produktberikelse og mediehåndtering

Best of breed-partnere og inhouse tech

Marketing, personalisering, lojalitet, kundeservice & salg

Få hjelp av våre eCommerce og marketing-spesialister 

Support, hosting og videreutvikling

Meld deg på nyhetsbrev!