Convert blir en del av Pearl Group Les mer

 

 

5 marketing-utfordringer god MarTech burde løse for deg

Celine Ekornåsvåg

Head of Customer Engagement, PearlConvert

Kontakt oss

Det har aldri før vært større fokus på investering av MarTech-løsninger som legger til rette for at du enkelt kan engasjere kundene dine på tvers av alle relevante kanaler med personalisert innhold. Dette skal støtte kundereisen, bygge lojale kunderelasjoner og minimere kundefrafall.  

Men det er ikke alle som er der enda. Kanskje mangler løsningen din funksjonaliteten du trenger, eller den er tidsskrevende og komplisert å benytte. Eller kanskje trenger du hjelp til å utforske mulighetene som finnes, og prioritere hvor du skal begynne. Vi har samlet en rekke utfordringer mange markedsførere møter på - kjenner du deg igjen er det kanskje på tide å bytte løsning?  

1. Kundedataen er spred utover flere systemer og det er vanskelig å samle inn ny data  

En forutsetning for å kunne skape personlig kommunikasjon for hver unik kunde, er å sikre god og enhetlig kundedata. Slik at du faktisk vil ha muligheten til å forstå kunden, for så å levere relevant innhold. Som del av din MarTech-løsning, eller ved å ha en egen kundedataplattform, bør du kunne: 

  • Samle all nødvendig nullparts- og førstepartsdata om kunden på tvers av systemer og kanaler, offline og online, og identifiserer samme unike kunde slik at du får én sannhet om kunden.

  • Innhente og vedlikeholde samtykker, abonnementer og preferanser til markedskommunikasjon.

  • Aktivt innhente mer relevant informasjon om kunden din for å forstå og tilby mer personalisert innhold.

  • Få kundeinnsikt som kundens livssyklus, kjøpshistorikk, brukeratferd, lojalitet, churn-score og customer lifetime value. 

Dette vil gi deg gode forutsetninger for videre arbeid med personalisert og automatisert oppfølging av kundene dine for å bygge lojale relasjoner.  

2. Det er vanskelig å personalisere innhold på individuelt nivå 

Så lenge du har rett løsning på plass finnes det mange muligheter for å kommunisere med kunden på individuelt nivå. Dermed er ikke lenger generisk kommunikasjon til segmenter basert på geografiske, demografiske eller atferdsdata lenger relevant og personlig nok. Nå aksepterer kunder å gi fra seg mer informasjon om egen atferd, og forventer at du bruker dette til å tilpasse innhold til deres unike preferanser og kontekst. Det er da du klarer å differensiere deg fra konkurrentene dine og oppnår økt lojalitet. Med personaliseringsmulighetene som finnes, burde du kunne: 

  • Bruke data du har om kunden for å skape personaliserte meldinger, eksempelvis ved bruk av medlemsinformasjon og kundespesifikke rabatter.  

  • Bruk kundedata og -preferanser for å skape tilpassede produktanbefalinger som skaper engasjement og mersalg. Dette kan eksempelvis være knyttet til hva kunden sist har sett på, for å hjelpe dem finne alternativer og å gjennomføre kjøp. Du bør også kunne ekskludere irrelevante produkter, eksempelvis produkter hvor gjenkjøp ikke er vanlig. 

  • Tilby relevant innhold slik som bloggartikler og inspirasjon relatert til produkter eller innhold som kunden har vist interesse for eller kjøpt.

  • Gi kunden spesielle fordeler og gevinster for å være en lojal kunde, for eksempel ved bruk av medlemsnivåer eller poengoppsamling.  

  • Følge opp kunden ved bruk av trigger-baserte og automatiserte programmer som reagerer på kundeatferd, slik som tidligere søkehistorikk, forlatt handlekurv eller påminnelse om at det er på tide å handle et spesifikt produkt igjen.

Head of Customer Engagement, Celine Ekornåsvåg
Head of Customer Engagement, Celine Ekornåsvåg
Head of Customer Engagement, Celine Ekornåsvåg

Head of Customer Engagement hos PearlConvert, Celine Ekornåsvåg

3. Det er vanskelig å identifisere hvilket epostinnhold som faktisk skaper engasjement 

Gode resultater kommer ikke alltid av seg selv og du må bruke tid på å analysere resultatene, justere og iverksette nye tiltak – deretter analysere igjen. Dette arbeidet kan bli svært tidskrevende om du ikke har gode verktøy som hjelper deg med dette.  

Viktige målingsparametere og testmuligheter du burde ha i din løsning:  

  • Klikkrapportering brukes til å forstå om kundene faktisk klikker på innholdet ditt, og analysere hvilket innhold de klikket på. Ved å knytte opp tagger eller interesser til innholdet, kan dette lagres som interesser på kunden slik at du videre kan følge opp kunden med mer relevant innhold basert på det kunden klikket på.  

  • Heat maps gir et visuelt bilde av hvilke elementer som blir klikket på, og gir deg indikasjoner på hvilket innhold som er best egnet til å engasjere.

  • Og hva skal du uansett om du har gode eller dårlige resultater? A/B-testing!  Med A/B-testing kan du eksempelvis sende ut ulike versjoner av en epost, og teste om «50kr rabatt» gir bedre resultat enn «fri frakt», eller hvilken produktanbefalingsstrategi som gir best resultater. Du kan kjøre en slik test på deler av målgruppen din, og deretter styre det slik at testens "vinner-epost" sendes ut til resten (de som ikke var en del av testen).  

 4. Det er vanskelig å nå kunden i relevante kanaler med rett budskap 

Kanskje sender du ut samme innhold til samme kunde i flere kanaler samtidig, eller bruker budsjetter på kunder som ikke er interessert i innholdet - eller som akkurat har kjøpt varen du promoterer? Ved å ha én løsning hvor du samler all innsikt om dine kunder, kan du lage målgrupper og personalisert innhold tilpasset de ulike kanalene som kan spare deg for tid, innsats og unødvendige kostnader.  

  • Løsningen burde enkelt kunne integreres til dine annonse-plattformer slik at du kan administrere målgruppene i én løsning hvor du sitter med kundeinnsikten og kan skape gode, relevante målgrupper og tilpasse innholdet til akkurat disse.  

  • Du burde ha mulighet til å sette opp multikanalsløp som lar deg kommunisere med kunden over flere kanaler. For eksempel, kan du sende en personlig epost til kunden, og om kunden ikke har åpnet denne etter et par dager følges kunden automatisk opp med en annonse for lignende innhold via Facebook.   

  • For å nå ut til nye kunder kan du sende dine mest lojale kunder til annonse-verktøyene for å lage lookalike-målgrupper slik at dine nye kunder har større sannsynlighet for å være interessert i det du har å tilby.  

5. Det er vanskelig å identifisere hvilke kunder du holder på å miste, eller å gjøre noe med det 

Frustrasjonen over frafallende kunder øker, og du vet ikke når du er på vei til å miste de for å kunne ta grep. Hva kan du egentlig gjøre for å holde på kundene dine?  

  • Kundens livssyklus er en måling som kalkulerer om kunden for eksempel er aktiv eller inaktiv. Ved hjelp av denne målingen kan du sette opp ulike løp og kampanjer for å følge opp hver enkelt fase i livssyklusen, og sikre at kundene holder seg aktive. Dette gir det også gode indikasjoner på hvor mange inaktive kunder du har og om det er et økende segment.  

  • Customer lifetime value (CLV) er en viktig scoring for å kunne forstå hva som er forventet omsetning på kunden over tid, og dermed hva kunden er verdt for deg. Du kan bruke denne innsikten til å forstå hvor mye innsats du skal legge i å holde på kunden når du ser at kunden er på vei til å falle fra.  

  • Churn-rate kalkulerer en score som indikerer hvor sannsynlig det er for at du kommer til å miste kunden, slik at du målrettet kan prøve å få kunden tilbake før det er for sent.  

  • NPS scoring måler kundetilfredsheten. Det kan være flere grunner til at du mister kunder og det er ikke alltid en oppfølgingskampanje som skal til. Ved å aktivt innhente tilbakemelding fra kundene på hvor fornøyde de er, så kan få verdifulle innsikt du kan ta med videre.    

Det finnes mange muligheter for å bli mer personlig og kommunisere med kunden til rett tid og med rett budskap for å oppnå ønskede resultater. I en hektisk hverdag så vil man ikke kunne klare å gjøre alt på en gang, og da er det spesielt viktig å få god hjelp av din Martech-løsning for å få en pekepinn på hvor du bør legge arbeidsinnsatsen.   

Har du behov for noen innspill eller et par ekstra hender? VI bidrar gjerne med ekspertise og ressurser. Ta kontakt med vårt Customer Engagement-team så ser vi sammen på hvor du vil og hvordan vi kan hjelpe deg dit raskest mulig.  

Har du lyst til å lese mer om hvordan du kan engasjere kundene dine og hva kundeengasjement faktisk handler om? Det kan du lese mer om her

 

Populære meninger.

Martech: Fem utfordringer verktøyet løser | PearlConvert

Riktig Martech bidrar til god vedlikehold og lagring av kundedata, mer effektiv kommunikasjon, øker lojalitet og CLV. Les mer om Martech hos PearlConvert!

Fire steg til større Customer engagement | PearlConvert

Customer Engagement styrker relasjonen mellom bedrift og kunder. PearlConvert gir deg fire steg for hvordan skape mer kundeengasjement og få mer lojale kunder.

Økt lønnsomhet med Customer Lifetime Value | PearlConvert

Det er vanskelig å vite hvilke av dine kunder er mest lønnsomme. Customer Lifetime Value gir deg svaret, og du kan lese hvordan i denne PearlConvert artikkelen.
Meld deg på nyhetsbrev!