Utfordringen
Byggevarekjeden Maxbo har en solid posisjon i markedet med over 60 Maxbo, Maxbo Stormarkeder og Maxbo Proff byggevarehus over hele landet. Selskapet er en del av Løvenskiold Handel, et konsern med røtter helt tilbake til 1649.
Ecommerce teamet til Maxbo trekker frem fire faktorer for at digital handel er en strategisk viktig satsing for selskapet:
Endrede kundebehov og forventninger
Kundene deres handler i økende grad digitalt, både profesjonelle håndverkere og privatkunder. De forventer en sømløs opplevelse mellom digitale flater og fysiske varehus. Hvis Maxbo ikke møter disse forventningene så vil konkurrentene ta markedsandeler.
Styrking av konkurransekraft
Bygg- og varehandel er en bransje med tøff konkurranse. Digital handel gjør det mulig å differensiere seg med gode digitale kundeopplevelser, tilby bredere sortiment enn i fysisk butikk og man kan tilpasse tilbud og kommunikasjon basert på kundedata. Alle faktorer som kan gi Maxbo bedre forutsetninger for å vinne og beholde kunder.
Effektivisering og lønnsomhet
En sterk digital satsing bidrar til effektiv ordre- og vareflyt, redusert behov for manuelle prosesser, bedre utnyttelse av butikknettverk og mulighet for mer presis markedsføring basert på dataanalyse.
Dette gir lavere kostnader og høyere lønnsomhet.
Strategisk langsiktighet
Digital handel er ikke lenger et tillegg – det er en grunnleggende del av forretningsmodellen. For Maxbo betyr det at satsing på digitale kanaler sikrer fremtidig relevans i markedet. Økt fokus på samspillet mellom fysisk og digital handel gir kundene verdi og styrker selskapets posisjon mot både rene netthandelsaktører og tradisjonelle konkurrenter.
Hva så Maxbo etter når de skulle velge ny samarbeidspartner?
Teamet i Maxbo oppgir at de hadde et klart sett med kriterier da de vurderte potensielle samarbeidspartnere. Målet var å finne en aktør som ikke bare leverte teknologi, men som også kunne være en langsiktig strategisk medspiller.
De trekker frem følgende kriterier som essensielle i sin prosess:
Digital kompetanse og innovasjon
- Solid erfaring med e-handel, omnikanal og digitale kundereiser.
- Evne til å utvikle nye løsninger og holde tritt med markedets forventninger.
Fleksibilitet og skalerbarhet
- Teknologi som kan vokse med Maxbos og kundebehov.
- Løsninger som tilpasses et marked i rask endring, med sømløs integrasjon mot logistikk, lager og kundedata.
- Mulighet til å støtte både privat- og proffmarkedet.
Forretningsmessig verdi
- Konkurransedyktige kostnadsmodeller og fokus på avkastning.
- Evne til å levere konkrete resultater og dokumenterbar verdi.
Kulturell og strategisk match
- En partner som deler Maxbos kundeløfter og verdier.
- Forståelse for byggevaremarkedet og våre kunders behov.
- Vilje til å bygge et reelt partnerskap, ikke bare et leverandørforhold.
Langsiktig utviklingskraft
- Kapasitet til å følge Maxbo på en digital reise over tid.
- Fokus på kontinuerlig forbedring, innovasjon og fremtidig vekst.
Starten på et nytt samarbeid
Vi startet samarbeidet med å gjennomføre et Forprosjekt som ga PearlConvert muligheten til å bli bedre kjent med Maxbo sin nåværende satsing innen digital handel, fra strategiske målsetninger, hvordan bedriften fungerer operasjonelt, systemarkitektur, samt en grundig evaluering av dagens netthandelsløsning fra både et teknisk og UX-perspektiv. Denne innsikten la deretter fundamentet for vår anbefaling til hva ledelsen i Maxbo bør prioritere fremover og i løpet av våren og sommeren 2025 så har vi kommet godt i gang med samarbeidet.
Migreringsfase
Etter gjennomført forprosjekt så startet vi migreringsfasen av Maxbo sin eksisterende netthandelsløsning, vi flyttet med andre ord nettbutikken deres fra daværende byrå til PearlConvert og har med det tatt over ansvaret for applikasjonsforvaltning, videreutvikling, rådgivning, support, design, drift av løsning og er nå kundens fullservice byrå innen digital handel.
Nytt lojalitetsprogram
Parallelt med denne flytteprosessen så startet vi vårt første nye prosjekt sammen, utviklingen av Maxbo sitt nye bonusprogram, «MaxBonus»
Vi har hatt ansvar for å integrere netthandelsløsningen med Maxbo sin kundemaster, levert av vår samarbeidspartner Evidi. Selve løsningen er basert på Voyado, en annen samarbeidspartner vi jobber mye med. Så har vi naturligvis vært ansvarlig for implementeringen av brukeropplevelsen av kundeklubben i selve nettbutikken.
Brukeropplevelse (UX)
Maxbo har en svært ambisiøs satsing på Proffmarkedet, med en egen B2B-netthandelsløsning. Her kan bedriftskunder se egne priser, betalingsbetingelser, ha ulike roller og tilgangskontroll, oversikt over alle ordre, prosjektregnskap, få tilgang til relevant produktdokumentasjon og opprette tilbud med egen firmalogo som man deretter kan eksportere til PDF og sende til kunde, for å nevne noe.
Bedriftsløsningen er med andre ord en svært funksjonsrik og kompleks løsning, men den bærer også preg av å være noen år gammel og har flere utfordringer som står i veien for ambisjonene Maxbo har for proffmarkedet, eksempelvis har den ikke vært godt nok mobiltilpasset.
Vi har dermed arbeidet med et komplett re-design av proffløsningen, hvor målsetningen ikke bare er å gjøre mindre forbedringer av nettbutikken, men skape et foretrukket arbeidsverktøy som proffkunden har glede av å bruke aktivt.