Convert blir en del av Pearl Group Les mer

 

 

Black Friday Bonanza!
Er du klar?

 

Årets Black Friday periode nærmer seg med stormskritt! Black Week og julehandelen er årets største salgsperiode for de fleste av våres kunder! I dagens marked er det kanskje enda viktigere med gode forberedelser, og kommunikasjon for å sikre å kapre kundene fra dine konkurrenter! 

Siv Ida Dippner

Head of eCommerce Consulting, PearlConvert

Kontakt oss

Hver november ser vi at de fleste av kundene våres ser en betydelig trafikkøkning til nettbutikken sin i løpet av Black Friday-uken, faktisk uavhengig av om de kjører en dedikert kampanje eller ikke. Sørg derfor først og fremst for at din nettside kan håndtere kuppjegerne, som garantert vil føre til et ekstra nivå av unormal trafikk!

Sjekk gjerne også om du kan krysse av lista vår nedenfor med lure tips i forkant av årets største salgs-happening!

...men tipsene her går ikke ut på dato, så implementér gjerne disse i din marketing-strategi også gjennom resten av året, eller når som helst egentlig!

En naken arm som strekker seg ut og holder en svart prislapp med "Black Friday" i tekst på, forann en hvit bakgrunn.
En naken arm som strekker seg ut og holder en svart prislapp med "Black Friday" i tekst på, forann en hvit bakgrunn.
En naken arm som strekker seg ut og holder en svart prislapp med "Black Friday" i tekst på, forann en hvit bakgrunn.

Våre Black Friday-tips!

 

  1. Oppgrader serverkapasiteten
    Noe av det absolutt viktigste er å oppgradere volumet av trafikk som serveren din kan håndtere i kampanjeperioden. Om du glemmer det kan nettsiden fort bli lite responsiv grunnet den økte trafikken, og du kan gå glipp av viktige bestillinger - som konkurrentene dine lett vil snappe opp!
     

  2. Forbered kommunikasjon & kunder
    Forbered kommunikasjonen og markedsmateriell om den store dagen i god tid. Som ellers i året, markedsfør og tease tilbudene dine via gode og kostnadsnyttige konverteringskanaler som nyhetsbrev eller SoMe i god tid i forveien. Ved å la kundene vite at dere vil komme med tilbud så har de dere i bakhodet når dagen kommer. 
     

  3. Forbered byråene & partnerne dine
    Kommer du til å trenge å oppgradere serverkapasiteten? Hjelp til å sette opp rabatter og prisregler? Sette opp flere betalte annonser? Snakk med byråene dine tidlig, så de holder av tid til å hjelpe deg. 
     

  4. Ha en backup-plan
    Hva gjør dere om hero-produktet deres blir raskt utsolgt, om tilbudet ikke får ønsket respons - eller salgsmålet er milevis unna? Det er ikke alltid slik at man bør eller kan ta grep om det skjer, men med gode forberedelser slipper dere panikktilstander på selve dagen. Finnes det andre kampanjer som enkelt kan pushes ut digitalt? Hva vil dette kreve av materiell, ekstra budsjetter, teknisk oppsett og byråer? 
     

  5. Bygg kundebasen din
    Bruk dagene i forkant til å bygge email-databasen din. Eksempelvis kan du tease at det store salget snart lanseres ved, for eksempel, å trigge folk til å abonnere da de da vil motta tilbudene tidligere, eller få en ekstra rabatt. Disse kan du igjen fortsette å engasjere i fremtiden. 
     

  6. Page Speed
    Trege websider en av de faktorene som driver konverteringsraten ned og Bounce Rate opp. Sikre at siden din er rask nok, og ta i bruk enkle SEO-optimaliseringsgrep for å sikre god fart. Bruk for eksempel weboptimaliserte bilder. Snakk gjerne med vår SEO-spesialist for å sjekke om du bør ta grep. 
     

  7. Test funksjonalitet & rabatter i forkant
    Test rabatter, prisregler og nødvendig funksjonalitet god tid i forveien. Særlig om du skal kjøre flere rabatter i løpet av uken, tidsbegrensede rabatter med og uten koder, kan det lett gå i surr.
     

  8. Logistikk & varelager
    Sikre at varelageret stemmer med det du promoterer i nettbutikken og at leveransene fungerer som kommunisert. 
     

  9. Bemanning
    Sikre god bemanning på kundesenteret på telefon, chat - og lager. Ved spørsmål kommer kundene lett i kontakt med dere gjennom chat eller andre kanaler?
     

  10. Belønn lojale kunder
    Kan du gjøre noe ekstra spesielt for medlemmene eller de lojale kundene dine? I så fall bygg kundesegmenter og sikre at disse får et ekstra godt tilbud, eller ekstra poeng ved kjøp.
     

  11. Vis frem tilbudene dine
    Fronte rabatter klart og tydelig på forsiden og på produktsidene der hvor tilbudene gjelder, og gjennom hele kjøpstrakten. Bruk klare og tydelige CTAer (call to action) tekster.
     

  12.  Jevnt trykk
    For å sikre jevnt trafikktrykk på websiden, send nyhetsbrevene pulsvis, og ikke til hele basen på én gang! 
     

  13. Personaliser for relevans
    På en dag hvor det dyttes ut kommunikasjon, tilbud og rabatter til den store gullmedalje, er det viktigere enn noensinne å utvise relevans gjennom personaliserte budskap. Smart bruk av kundedata, personaliseringsverktøy, automatisering og smarte logikker hjelper deg oppnå nettopp dette. 
     

  14. Kryssalg & oppsalg
    Prøv å cross-selge og skape oppsalg av tilleggsprodukter som kan matche hva kunden ser på av andre produkter, eller basert på det de allerede har lagt i handlekurven. Har du satt opp og evt. også testet logikker for produktanbefalinger i forkant av salget? Les mer om produktanbefalinger her.
     

  15. Re-targeting
    Husk å kjøre re-targeting til besøkende som har besøkt siden din gjennom perioden med relevant innhold basert på historikk både programmastisk og via SoMe.
     

  16. Urgency
    Bruk urgency-funksjonalitet som for eksempel en countdown-klokke som tydelig viser hvor lenge rabatten gjelder både på nettsiden og i nyhetsbrev. Dette vil skape en FOMO effekt (fear of missing out).
     

  17. Samle data
    Benytt anledningen til å samle inn data gjennom perioden, som du kan optimalisere på i neste storsalg.
     

Til slutt, så nevner vi også mobiloptimalisering - selv om vi vet at dere vet... Men det er så kjedelig å glemme det på selveste Black Friday, så vi tar den med som en friendly reminder, just in case!

Alle oss i PearlConvert ønsker dere LYKKE TIL MED BLACK FRIDAY-SALGET, og kontakt oss gjerne for en prat om dette. Vi kan hjelpe dere med gode ideer, kampanjeplanlegging, design og onsite forberedelser som oppsett i Adobe Commerece, eller Pimcore etc. Dette er høysesong både for oss og dere, så ta kontakt i god tid før selve dagen slik at vi får hjulpet dere på best mulig vis.


Visste du forresten dette om Black Friday?

 

Nice to know! At Black Friday i USA er dagen etter den amerikanske høytiden Thanksgiving. På Black Friday markerer man starten på julehandelen, som gir forbrukere muligheten til å handle med betydelige rabatter. I år faller Black Friday på fredag 24. november, og Black Week starter som vanlig mandagen før - og avsluttes med Cyber Monday den påfølgende mandagen. Black Friday er en av de viktigste handelsdagene i året, ikke bare i USA men nå også i Norge har dette blitt noe både folk og bedrifter ser frem til, og forbereder seg til hvert eneste år!
 

Populære meninger.

SEO for eCommerce - søkemotoroptimalisering | PearlConvert

SEO, eller søkemotoroptimalisering, handler om å gjøre din bedrift synlig online slik at potensielle kunder kan finne nettbutikken. Les mer hos PearlConvert!

Sett opp produktanbefalinger på nettbutikken| PearlConvert

PearlConvert setter opp produktanbefalinger på best mulig måte. Les hvilke sider de bør plasseres, og hva slags type logikk man bruker for å øke konvertering.

Dette må du huske til Black Friday kampanjen | PearlConvert

PearlConvert gir deg gode tips til Black Friday kampanjen! Blir det større kamp om kundene i år eller vil flere benytte anledningen til å slå til på Black Week?

Våre tjenester

Digital strategi, digital transformasjon og endringsledelse

Design, UX og CRO

Netthandel for B2C og B2B-aktører

Masterdata, produktberikelse og mediehåndtering

Best of breed-partnere og inhouse tech

Marketing, personalisering, lojalitet, kundeservice & salg

eCom marketing-spesialister hjelper deg med SEO, SEM og mer

Support, hosting og videreutvikling

Meld deg på nyhetsbrev!