Convert blir en del av Pearl Group Les mer

 

Ikke glem dette før Black Friday!

Siv Ida Dippner

Head of eCommerce Consulting, PearlConvert

Kontakt oss

Årets Black Friday nærmer seg med stormskritt, og i dagens økonomiske klima er det vanskelig å anslå hvordan den vil utarte seg. Det er for tiden en økende usikkerhet blant norske forbrukere ved vurdering av egen økonomi, landets økonomi og kjøpsplaner fremover. Forbrukertillits-indeksen fra Opinion viser til historisk lave nivåer. Betyr dette enda større kamp om kundene, eller vil flere benytte anledningen til å slå til på prisfesten som Black Friday / Week er? Det er vanskelig å forutse - men gode forberedelser og kommunikasjon er viktigere enn noensinne. 

Vi har samlet en del punkter som bør sjekkes av på lista før det store Black Friday (eller Black week)-salget går live. Men tipsene her går ikke ut på dato, så implementér gjerne disse i din marketing-strategi også gjennom resten av året, eller når det er hensiktsmessig.

Våre beste Black Friday-tips

 

  1. Oppgrader serverkapasiteten
    Noe av det absolutt viktigste er å oppgradere volumet av trafikk som serveren din kan håndtere i kampanjeperioden. Om du glemmer det kan websiden fort bli lite responsiv grunnet den økte trafikken, og du kan gå glipp av viktige bestillinger - som konkurrentene dine lett vil snappe opp!
     

  2. Forbered kommunikasjon & kunder
    Forbered kommunikasjonen og markedsmateriell om den store dagen i god tid. Som ellers i året, markedsfør og tease tilbudene dine via gode og kostnadsnyttige konverteringskanaler som nyhetsbrev eller SoMe i god tid i forveien. Ved å la kundene vite at dere vil komme med tilbud så har de dere i bakhodet når dagen kommer. 
     

  3. Forbered byråene & partnerne dine
    Kommer du til å trenge å oppgradere serverkapasiteten? Hjelp til å sette opp rabatter og prisregler? Sette opp flere betalte annonser? Snakk med byråene dine tidlig, så de holder av tid til å hjelpe deg. 
     

  4. Ha en backup-plan
    Hva gjør dere om hero-produktet deres blir raskt utsolgt, om tilbudet ikke får ønsket respons - eller salgsmålet er milevis unna? Det er ikke alltid slik at man bør eller kan ta grep om det skjer, men med gode forberedelser slipper dere panikktilstander på selve dagen. Finnes det andre kampanjer som enkelt kan pushes ut digitalt? Hva vil dette kreve av materiell, ekstra budsjetter, teknisk oppsett og byråer? 
     

  5. Bygg kundebasen din
    Bruk dagene i forkant til å bygge email-databasen din. Eksempelvis kan du tease at det store salget snart lanseres ved, for eksempel, å trigge folk til å abonnere da de da vil motta tilbudene tidligere, eller få en ekstra rabatt. Disse kan du igjen fortsette å engasjere i fremtiden. 
     

  6. Page Speed
    Trege websider en av de faktorene som driver konverteringsraten ned og Bounce Rate opp. Sikre at siden din er rask nok, og ta i bruk enkle SEO-optimaliseringsgrep for å sikre god fart. Bruk for eksempel weboptimaliserte bilder. Snakk gjerne med vår SEO-spesialist for å sjekke om du bør ta grep. 
     

  7. Test funksjonalitet & rabatter i forkant
    Test rabatter, prisregler og nødvendig funksjonalitet god tid i forveien. Særlig om du skal kjøre flere rabatter i løpet av uken, tidsbegrensede rabatter med og uten koder, kan det lett gå i surr.
     

  8. Logistikk & varelager
    Sikre at varelageret stemmer med det du promoterer i nettbutikken og at leveransene fungerer som kommunisert. 
     

  9. Bemanning
    Sikre god bemanning på kundesenteret på telefon, chat - og lager. Ved spørsmål kommer kundene lett i kontakt med dere gjennom chat eller andre kanaler?
     

  10. Belønn lojale kunder
    Kan du gjøre noe ekstra spesielt for medlemmene eller de lojale kundene dine? I så fall bygg kundesegmenter og sikre at disse får et ekstra godt tilbud, eller ekstra poeng ved kjøp.
     

  11. Vis frem tilbudene dine
    Fronte rabatter klart og tydelig på forsiden og på produktsidene der hvor tilbudene gjelder, og gjennom hele kjøpstrakten. Bruk klare og tydelige CTAer (call to action) tekster.
     

  12.  Jevnt trykk
    For å sikre jevnt trafikktrykk på websiden, send nyhetsbrevene pulsvis, og ikke til hele basen på én gang! 
     

  13. Personaliser for relevans
    På en dag hvor det dyttes ut kommnunikasjon, tilbud og rabatter til den store gullmedalje, er det viktigere enn noensinne å utvise relevans gjennom personaliserte budskap. Smart bruk av kundedata, personaliseringsverktøy, automatisering og smarte logikker hjelper deg oppnå nettopp dette. 
     

  14. Kryssalg & oppsalg
    Prøv å cross-selge og skape oppsalg av tilleggsprodukter som kan matche hva kunden ser på av andre produkter, eller basert på det de allerede har lagt i handlekurven. Har du satt opp og evt. også testet logikker for produktanbefalinger i forkant av salget? Les mer om produktanbefalinger her.
     

  15. Re-targeting
    Husk å kjøre re-targeting til besøkende som har besøkt siden din gjennom perioden med relevant innhold basert på historikk både programmastisk og via SoMe.
     

  16. Urgency
    Bruk urgency-funksjonalitet som for eksempel en countdown-klokke som tydelig viser hvor lenge rabatten gjelder både på websiden og i nyhetsbrevet. Dette vil skape en FOMO effekt (fear of missing out).
     

  17. Samle data
    Benytt anledningen til å samle inn data gjennom perioden, som du kan optimalisere på i neste storsalg.
     

Til slutt, så nevner vi også mobiloptimalisering - selv om vi vet at dere vet. Men det er så kjedelig å glemme det på selveste Black Friday, så vi tar den med som en friendly reminder, just in case.

Alle oss i PearlConvert ønsker dere LYKKE TIL MED BLACK FRIDAY-SALGET, og kontakt oss gjerne for en prat om dette. Vi kan hjelpe dere med gode ideer, kampanjeplanlegging, design og onsite forberedelser som oppsett i Magento, eller Pimcore etc. Dette er høysesong både for oss og dere, så ta kontakt i god tid før selve dagen slik at vi får hjulpet dere på best mulig vis.

Populære meninger.

PearlConvert etablerer ny Customer Engagement-avdeling

PearConvert styrker sin Customer Experience-satsning med ny Customer Engagement-avdeling; får 6 spesialister innen martech, personalisering, lojalitet, salg og service.

SEO for eCommerce: Hva er SEO?

SEO, eller søkemotoroptimalisering, handler om å gjøre nettsider synlig for Google og andre søkemotorer slik at potensielle kunder kan finne akkurat din nettside.

Convert og Pearl Group danner nytt e-handelshus – PearlConvert

Convert og Pearl Group danner nytt e-handelshus – PearlConvert. Skal bygge markedsledende e-handelsmiljø sentrert rundt markedsledende teknologi og kundefokus

Våre tjenester

Digital strategi, digital transformasjon og endringsledelse

Design, UX og CRO

Netthandel for B2C og B2B-aktører

Masterdata, produktberikelse og mediehåndtering

Best of breed-partnere og inhouse tech

Marketing, personalisering, lojalitet, kundeservice & salg

Få hjelp av våre eCommerce og marketing-spesialister 

Support, hosting og videreutvikling

Meld deg på nyhetsbrev!