Utfordringen
Bohus gjennomførte en svært omstendelig RFI og RFP prosess hvor man hadde invitert med en rekke dyktige byråer i konkurranse for å bli deres nye dedikerte ecommerce byrå.
De hadde en rekke funksjonelle og ikke-funksjonelle krav, men i sentrum sto flere resultatmål og effektmål man ønsket å oppnå. Det var forståelsen av disse og hvordan PearlConvert hadde en plan for å nå disse målene som til slutt var avgjørende for valg av oss som deres nye dedikerte ecommerce byrå.
Ny kundereise basert på innsikt
Bohus hadde et mål om å skape bransjens beste brukeropplevelse, så vi satt av god tid til å jobbe sammen om innsikt og analyse, hvor vi blant annet gjennomførte:
- Brukertester
- Dybdeintervjuer med kunder i ulike segmenter
- Dybdeintervjuer med butikkansatte
- Kvantitativ segmentert spørreundersøkelse
- Kvantitativ bruksatferdanalyse
- Analyse av søkeatferd
- Analyse av kundeservicehenvendelser
- Analyse av kjøpsdata på tvers av nett og fysiske butikker
- Konkurrentanalyse
Researchen gav enorm mengde data og innsikt i hva som fungerte bra, og hva som måtte forbedres for å skape bedre resultater. Som en følge av innsiktsarbeidet jobbet vi frem konkrete mål, prioriteter og tiltak for den nye løsningen for å skape mer sømløse og friksjonsfrie kundereiser på tvers av digitale og fysiske kanaler. Fokuset i prosjektet var ikke bare å øke salget på nett, men også drive mer salg i fysisk butikk.
Composable Commerce
Etter mange år med proprietær teknologi som fundament for deres ecommerce løsning, så var Bohus svært opptatt av at man valgte en arkitektur som:
- hadde høy utviklingstakt
- var fremtidssikker
- funksjonsrik ut av boksen
- med muligheten til å skreddersy løsningen slik man selv ønsker
- API-drevet
- redusere terskelen for å ta i bruk nye ecommerce tjenester som kommer på markedet.
Etter en grundig evaluering endte vi opp med en best-of-breed tilnærming i en Composable Commerce arkitektur hvor de viktigste komponentene er:
Headless Storefront
Bohus har en Headless ecommerceløsning hvor vi bruker vårt egenutviklede rammeverk, Harmony Storefront.
Adobe Commerce Cloud
Adobe Commerce som ecommerce plattform sikrer Bohus en svært funksjonsrik plattform, med høy utviklingstakt. At plattformen er Open-Source gir Bohus muligheten til å tilpasse løsningen akkurat slik man ønsker. Adobe gir deg tilgang på et stort økosystem av teknologier man kan ta i bruk til en lav kostnad, med mer enn 5400 ferdigbygde connectorer. Plattformen er naturligvis API-drevet så man kan integrere med øvrige tjenester, Cloud-basert og benytter AI på tvers av flere tjenester for å skape bedre kjøpsopplevelser. Les mer om Adobe Commerce Cloud her
Pimcore PIM, DAM & CMS
Bohus har en omfattende produktkatalog med både bredde og dybde, samtidig som kundene stiller høye krav til detaljert produktinformasjon for å kunne evaluere og sammenlikne produktene før kjøp eller besøk i butikk.
Ved å implementere Pimcore så løste vi flere essensielle behov for Bohus:
Leverandørportal
Vi etablerte en leverandørportal som reduserer interntid tilknyttet registrering av produktinformasjon, fordi vi nå kan integrere med leverandører for å importere produktdata, man kan benytte seg av leverandørtilpassede importfiler eller gi leverandøren tilgang direkte i løsningen slik at de kan registrere produktinformasjonen selv.
DAM (Digital-Asset-Management)
Bohus har nå en DAM (Digital-asset-management) som fungerer som en sentral plattform for håndtering av bilder og digitale filer. Dette er grunnlaget for hvilke bilder som er synlige i nettbutikken, men kan også være hub for andre kanaler. (Feks: SoMe, kampanjer, kataloger)
Produktberikelse
Kundens krav til god produktinformasjon har aldri vært høyere og med stadig økende krav til funksjonalitet og sømløs handel, stiger også kompleksiteten i de tekniske løsningene og produktinformasjonen brukes av flere systemer enn tidligere. Et PIM-system (Product-information-management) har dermed vært viktig for å gi Bohus kontroll på produktdataene og effektivisere produktberikelsen.
Innholdsssider (CMS)
For Bohus så var det viktig å skape innhold hvor de kan dele inspirasjon, nyheter, tips og ideer med kundene sine. Rammeverket for dette ble Pimcore sitt CMS, som gir de den fleksibiliteten de trenger for å skape unikt innhold. Her kan man både velge mellom ferdige malverk for å lage innholdssider raskt innenfor bestemte rammer eller om man heller ønsker å starte med helt blanke ark for å skape noe helt eget. Les mer om Pimcore CMS her
Algolia Søkemotor
Algolia er en lynrask on-site søkemotor som leveres som en SaaS-tjeneste, en aktør som har utmerket seg blant annet ved å bli rangert som Leader i Gartner sin evaluering av de beste på markedet. I PearlConvert så har vi brukt Algolia som vår foretrukne søkemotor siden 2016 på tvers av 40+ nettbutikkprosjekter. Les mer om Algolia søkemotor her
Nosto
Vi bruker Nosto som personaliseringstjeneste hvor man har muligheten til å personalisere kjøpsopplevelsen ved å ta i bruk AI, eksempelvis ved anbefalinger av produkter og innhold gjennom kundereisen basert på atferd fra den besøkende og historikken om andre besøkende. Les mer om Nosto her
Skreddersydd mikrotjeneste for logistikk
I vårt arbeid med Bohus så vi at det var behov for å tenke nytt rundt kommunikasjon av tilgjengelighet og leveringstid. Tidligere hadde man kun vist tilgjengelighet i varehuset som kunden har valgt som sin favoritt.
Vi ønsket en annen tilnærming hvor man viser tilgjengelighet som er relevant for kunden, på tvers av flere butikker og hjemlevering.
Bohus har en svært kompleks logistikkmodell, og en plan for transformasjon over tid. For å kunne takle økt behov til funksjonalitet og kommunikasjon på tvers av kategorier, søk, filtrering, produktsider og handlekurv, samt støtte komplekse regler for logistikk og endringer over tid, valgte vi å implementere en egen tjeneste for å støtte disse behov.
Vi har utviklet en frittstående mikrotjeneste som kan brukes av nettbutikken og andre løsninger for lynraskt å svare på alle leveringsalternativer for produkter og kombinasjoner av produkter. Tjenesten er laget for å sikre lynrask respons og tåle massiv trafikk. Det lar oss implementere ny funksjonalitet for kommunikasjon av tilgjengelighet og leveringsalternativer, samtidig som vi skjermer ERP for unødig trafikk.
Kundeklubb
Bo:Klubben er en populær kundeklubb hvor Bohus gir medlemmer unike fordeler, blant annet tilgang på egne kampanjer, medlemstilbud, inspirasjon og tips. Fundamentet for denne kundeklubben er Voyado Engage som kombinerer kundedataplattform (CDP), kampanjeverktøy, lojalitetsprogram, marketing automation og analyseverktøy.
Vi har integrert Voyado med Adobe Commerce slik at alle medlemmer har tilgang på egne data og fordeler på “min side” og som en naturlig deg av kjøpsreisen på tvers av digital handel og fysisk kjøp i butikk. Les mer om Voyado her
Omnikanal elementer
Med 66 butikker som står for majoriteten av omsetningen i kjeden, så har naturligvis samspillet mellom den digitale butikken og de fysiske vært essensiell for å levere en vellykket løsning.
Vi har blant annet valgt å synliggjøre hvilke butikker som har produktet du ser på utstilt i sin butikk selv om de ikke har produktet på lager, fra filtrering i kategori og på produktsidene. Slik at du vet hvor du skal reise for å teste sofaen du vurderer å kjøpe. Vi gjør det også svært enkelt å se hvor mange som er på lager i de tre butikkene som er nærmest deg og når de kan hentes.
Hvis man går til butikkoversikten så vil vi også synliggjøre hvilke tre butikker som er nærmest deg, i tillegg til å naturligvis gjøre det enkelt å søke opp et annet alternativ. I stedet for å bare vise deg en lang liste slik mange gjør.

Kundeklubben fungerer på tvers av nettbutikk og fysiske butikker, samtlige kjøp blir lagret på “min side” og vi har lagt opp til en svært brukervennlig prosess for å reklamere eller returnere varer digitalt fra “min side”.
Integrasjoner
Prosjektet omfatter et bredt spekter av integrasjoner både innad i Bohus og med eksterne partnere, hvor vi har brukt vår egen integrasjons og tjenesteplattform Flow som hub.
I tillegg til de ulike tjenestene vi har levert selv som skal integreres med hverandre så har vi også integrert med kundens POS & ERP, som i dette tilfelle er SAP S/4 Hana og PearlPOS som blant annet har ansvaret for klikk & hent ordre. Les mer om integrasjonstjenesten Flow her og PearlPOS.
User Generated Content (UGC)
Mange av kundene til Bohus er lidenskapelig opptatt av interiør og de ønsker å vise andre hvordan deres hjem og egen stil ser ut. Dette engasjementet benytter Bohus seg av i en UGC-strategi.
Ved å la kundene bruke en hashtag når de legger ut disse bildene på SoMe så får Bohus masse flotte inspirasjonsbilder fra kunder som bruker deres møbler i sine hjem, disse bildene blir dermed knyttet opp mot korrekt produkt og kommer andre kunder til inspirasjon ved at de nå ligger synlige på produktsiden.
Vi har også laget en egen landingsside hvor vi samler disse inspirasjonsbildene som andre besøkende kan bla seg gjennom.
En annen strategi for å benytte seg av kundenes engasjement er å be om kundeanmeldelser og produktevalueringer, noe som fungerer svært godt for Bohus.
